Av Mia Gustavsson - 23 juli 2014 06:43

Idag gjorde vi en avstickare till San Jose ca 4.5 mil härifrån till en Outlet Melinda och Jocke tittat ut:)
Innan vi nådde riktigt ända fram tog Jocke oss till en Smoke shop för jan vill känna hur det var att köpa svenskt snus i USA!!
Strosat runt och kollat in runt i de olika Ouletsen och hittat ett och annat vi velat ha:)
Jag som inte är van vid märken blir nästa yr i huvudet efter en stund!!Melinda och Framförallt Jocke är mer vad vid dessa!!:)
Ätit sallad på Subway som lunch och ätit glass på Häagen dazs innan vi tog oss ner till innerstaden/centrum och åt kvällsmat på Peggy Sues/Ett matställe som var lite inrett i 50 tals stil!!
Väl hemma tog vi oss bort till köpcentrumet nära hotellet för att köpa med oss lite inför fortsatta färden i morgon upp till San Fransico och stötte då på en Söt liten tant i kassakön som hörde att vi inte kom härifrån och när vi berättade att vi kom från Sverige och bara var visiters here så frågade hon vad vi tyckte var så vackert här eftersom vi åkte ända från Sverige för att se detta land mm!!
Hon kommer få en speciell plats i våra hjärtan för hon var så gudomligt söt och godhjärtad!!Amerikanarna är mer godhjärtade på ett vis när de möter oss första gången!!Överallt säger de Hey,Howe Are you!?Alltid så öppenhjärtiga och trevliga de vi mött under resans gång!!
Nu packar vi väskorna igen och i morgon efter frukost beger vi oss On the road again.....See you sone!!:):)

Av Mia Gustavsson - 22 juli 2014 05:26

De amerikanska frukostarna på hotellet är oftast rostade mackor,marmelad,jordnötssmör,kokta ägg,apelsin eller äppeljuice,våfflor med sirap,flingor med yoghurt eller mjölk och frukt att välja på,kaffe eller te!!:)Lite olika variation på de hotell vi varit på med ungefär lika varandra!!Rummen vi bor i består alltid av 2 dubbelsängar brevid varandra så ni förstår säkert att Melinda sover gott i dessa stora sängar!!Det har alltid funnits tv,kaffebryggare och fritt wi-fi där vi bott och fina badrum förstås/Alltid badkar!!:)
Konstigt nog har amerikanarna för sig på hotellrummen att ha en lampa i taket på toaletten man kan sätta på extra brevid/en slags sollampa:):)något vi inte riktigt förstått oss på/Man solar väl inte när man går på toaletten,duschar eller badar!!:):)?!
Sett en hel del som beställer pizza via pizzabud som kör ut pizzan direkt till hotellrummet:)oxå det ser lite roligt ut!!Vi som vill upptäcka matställen utanför hotellets område, fast det är klart det gör väl de oxå på sätt och vis!!Lite amerikanskt ändå tycker väl jag:)
Idag har det varit lite molnigt här i Scotts Valley men vi packade ändå strandväskan när vi begav oss ner till Santa Cruz ifall det skulle bli strandväder!!Hade fått tips från hotellet om två bra stränder/Seabright Beach och Natural Bridges Beach som skulle vara fina/fräscha!!:)
Vädret började dock inte vilja spricka upp så vi bestämde oss för att kolla in Santa Cruz Beach/Boardwalk!!Ett karusellområde precis vid stranden och brevid deras pir!!Kontaterat att amerikanarna är mycket för att sammankoppla karusellområde,badstränder och pirar och inte att förglömma shoppingstråk allt för att man ska ha så lite avstånd som möjligt mellan aktiviterna!!:):)
Karusellområdet var häftigt att få se,dock åkte vi ingetalltid lite skeptisk till sådana här områden,men det liknade Liseberg och Gröna Lund fast de klämt in allt på en femte del av ytan rymdes flimrade,virvelvinden,berg och dalbanor,spelstånd och matställen mm på så liten yta:):)
Belåtna begav vi oss hem till hotellet för lite vila,pool,sol och jacussi innan vi till kvällen åkte ner till Taco Bell för lite kvällsmat:)
Hittat ett träd utanför hotellet som hade gigantiskt stora doftade vita blommor på!!Blev helt förälskad i dessa Vackra!!Namnet på dem vet jag dock inte!!

Fick tag på något som blivit en favorit här i Usa/Hasselnötspulver att ta hem till Svedala!!Har blivit gott att ha i kaffet jag dricker här och något jag skulle vilja ta med mig hem för att njuta av lite till!!

I morgon ska väderet bli ungefär som idag så då har vi bestämt att tar vi en avstickare till San Jose och kollar läget där:):)På återseende i morgon kväll då jag säkert skriver igen om våra upplevelser som hänt för dagen!!:):)

Av Mia Gustavsson - 21 juli 2014 04:50

Laddar tidigt på morgonen för att komma iväg på den fortsatta trippen:)
Åker genom fantastiska landskap utmed kusten på Highway1 och stöter på nya vyer bakom varje backkrön!!
Landskapet ändrar sig hela tiden och man följer vägen som bitvis smalnar av och är rätt kurvig och brant:)Perfekt Mc och cabväg:)
Utsiktsplatser finns med jämna mellanrum och man vill ibland stanna oftare än så för man förbluffas över att man hela tiden tappar andan över hur fantastiskt sagolikt vackert det är när landskap möter hav!!Inte mycket som slår att få uppleva detta när man fortfarande orkar!!
En man vi stötte på utmed vägen sa att vi hade tur med vädret denna dag för det brukar oftast vara molnigt och dimmigt utmed sträckan!!
Åkt förbi Cambria,San Simero,genom Big Sur,Carmel,Monterey och slutmålet för i dag Landat i Santa Cruz/Best western Hotell!!
Sett sjöelefanter,jordekorrar,kor,hästar,örnar och zebror utmed våran väg i dag och de vinner ens hjärta på olika sätt minsann!!
När vi kom fram till hotellet fanns det till vår lycka pool och jacussi som utlovat idag så det blev ett och annat dopp och lite sol innan vi packade upp och installerade oss på detta hotell som kommer bli vårat tillhåll under 3 nätter!!Här kommer även Jocke fira sin födelsedag/
Avslutade med att äta på Jack in the Box!!Etablerades i Usa redan 1951!!Är den äldsta hamburgerkedjan som finns i USA!!:):)
I morgon blir det sol och bad på någon av de stränder vi fått tips om från hotellreceptionen nere i Santa Cruz en del av dagen iallafall:):)

Av Mia Gustavsson - 20 juli 2014 05:12

Vaknade skapligt för att äta frukost innan vi fortsätter Highway1 förbi Gaviota,Lompoc,Oak Knolls,Guadalupe och upp till Arroyo Grande vid Pismo Beach för att stanna för dagen och ta in på vårat nästa hotell/Ett Best Western hotell!!Sett höga berg och djupa dalar,massa odlingar av majs,sallad och liknande sorter Ranchägarna odlar på sina marker:)Tagit kort på traktorer för att visa farsgubben min hur de ser ut här:)Härlig känsla att man tänker på de där hemma när man är här och vet vad de skulle gillat att se:)Ser vi lastbilar och liknande arbetsfordon säger vi "Det skulle Patrik och Tom gillat"Ser vi snygga bilar gillar vi dem själva oxå men tar kort på dem för att visa familjen hemma:)Man ser sådant oxå som Malin gillar och Signe gillar:)Åh, vad jag önskar de hade fått uppleva detta tillsammans med oss:):)
Längtade hela dagen på att få komma fram tidigt så vi hade tid för sol,bad och avkoppling efter några dagar som gått i sus och dus,men när vi kom fram var det de första de sa att poolen och jacussin var stängd för reperation vid detta tillfälle,så de tipsade oss om beachen som låg en bit från hotellet:)Väl där snurrade vi nog runt pirområdet och alla parkeringar i över en timme för att hitta någon plats utan att lyckas:)Populär yta och köer in mot stranden överallt och ingenstans gav vi tillslut upp hur gärna vi än ville vara en av dem som varit på denna strand med åtminstone tårna i sanden och gått på piren hade bara varit gudomligt fick vi släppa detta och åka lite halvdeppade till hotellet igen!!Har inte ätit på resturang någon gång sedan hitresan så efter alla misslyckande under dagen sedan vi nåt vårat mål kanske kunde bli att äta på ett riktigt steakhouse köttälskare som vi är:)Sökte på nätet över de som fått bra betyg och landade tillslut på ett ställe som hette FM Lintocks salong & Dinings house tack vare Melinda!!Ett egendomligt ställe med verkligen hade sin egen stil med fotografier satta på hela vägarna när folk varit där och firat sina födelsedagar,bröllopsdagarna och liknande!!Olika slags taggtråd satt inramat för man skulle se vilka olika använt sig av vad!!Hästskor,uppstoppade djur,tänger och andra verktyg samt hästträns och liknande smyckade oxå en hel del av resturangens väggar!!Mat fick man mycket och det var supergott!!Dricka fick man i glasburkar/påfyllning gratis:):)
Varit lite deppig över att inte ha hittat så mycket i klädväg på outletsen här i Kalifornien men på väg hem till hotellet åkte vi dels förbi beachen för att få bilder på piren och stranden när trycket lättat men oxå förbi outletsen här i Pismo fast jag inte trodde det fanns något där heller men hittade två av mina kommande favoritbutiker som jag hittade jättemycket fint i som jag köpte med mig!!Så nöjd!!:):)
Och dagen blev och slutade nog på bästa sätt ändå!!Det blir alltid oftast vad man gör det till och att man försöker vara positivt inställd!!
I morgon blir en heldag i bil från morgon till kväll innan vi landar på nästa hotell i Santa Cruze där vi stannar 3 nätter!!:)Tid för Sol/Bad!!:)

Av Mia Gustavsson - 19 juli 2014 06:03

Melinda var nog den som lyssnat på Pappa mest när det gällde att försöka vakna och bli klara tidigt inför dagens mål:)
Uppe klockan halv sju om inte tidigare för att vara klar först:)Pappa var nog han som vaknade sist!!:)
Packade in i bilen och åt den redan inräknade frukosten innan av färd mot dagens nya inplanerade mål utmed kustvägen!!
Tog av vid Malibu för att åka över Santa Monica Mountains och Los Angeles Landsbygd/Riktigt mäktiga berg och dalar fick vi se så man hisnar över att bara se vyerna över detta fantastiska landskap!!Rancherna på landsbygden är minst lika fasinerande att åka förbi och titta på framför allt hästarna,odlingarna och husen!!Väl framme i Camarillo hittade Jocke en hel del på Lewisbutiken och vi handlade walkingshoes på Reedbookbutiken:)Tjänade några Goa slantar på detta mot Sveriges märkesbutiker:)Åt gjorde vi innan vi lämnade denna outlets och tog oss ner till Highway1 igen vid Ventura och tog vägen lite tillbax mot Los Angles igen för att inte missa något av denna underbara vägsträcka:)Såg många surfare,strandnära tomter och husbilar uppställda utmed vägen och hela vägen hittills följer oss Santa Monica Mountians:)Vårat mål för dagen var Santa Barbara och ett hotell där för natten innan vi fortsätter vår roadtripp!!
Tvättade upp lite kläder som vi behövde få rena och kollade in hotellområdet innan vi lutade oss tillbax på rummet:)
Pool hade de på detta hotell men det var några halvt galna spanjorer som tagit den i besiktning så vi hoppade det och gick till hotellets damm med ankor och sköldpaddor som Melinda förälskade sig i såklart!!:)Nu Hotellmys med familjen och sömn till frukost i morgon:):)

Av Mia Gustavsson - 18 juli 2014 05:50

Idag efter frukost begav vi oss ner till Santa Monica piren och flanerade runt där och tog lite bilder:)

Bestämde oss rätt snart att ta vara på strandlivet idag så vi begav oss ner till stranden och följde vågorna,skvalpet,vindsurfarna,joggarna,soldyrkarna

och andra flanerande turister bort mot Venice Beach!!

En upplevelse i sig vill jag säga och vi tog tiden på oss att stanna upp utmed vägen för att bara titta på ex vindsurfarna när de försökte fånga vågorna eller blev tillrätta visade av livvakterna att ta sig inåt stranden för de var för långt ut!!

väl borta på Venice beach tog vi shoppingstråket tillbax samma väg fast över själva stranden:)

folklivet på Venich beach går inte knappt att beskriva med ord men här möts folk av alla de slag/försäljare av krimskrams,uteliggare,träningsfolk,joggare,musikan

ter vare sig de kan spela intrument eller inte,grafitimålare mm.

Tog många bilder där mycket för att kunna förklara hemma vilket ställe detta är egentligen:)

Stannade på halva vägen till bilen och tog en pizzaslice till lunch på en av grässläntarna:)Riktigt njutbart!!

Kul att ha fått uppleva detta i verkligheten av folklivet på dessa stränder innan vi drar vidare i morgon på vår fortsatta resa/Då blir det kustvägen/Highway1 uppemot San Fransico med flera stopp på vägen inplanerade!!

På väg hem mot motellet denna dag kollade vi in South Bay!!Passade på att äta wokat där på Food court där!!Gott!!

Belåtna med ytterligare en heldag tar vi oss hem till motellet för dusch och lite relax plus lite packning förstås för i morgon är det tidigt som gäller om vi ska hinna med allt som vi tänkt och hinna fram till nästa hotell/Kvällningen!!

Av Mia Gustavsson - 17 juli 2014 12:13

I natt sov nog säkert runt 10 timmar/känner av tidsomställningen något:)
Åt frukost och begav oss sedan mot dagens Stora mål/Universal Studio:)Fixat parkeringsbiljett och inträdesbiljetter redan hemifrån och det gjorde att vi slapp de långa köerna in till nöjesparken:)Väl inne uppgraderade vi oss till Front of linepass så vi kunde glida före alla långa köer som under högsäsong ligger på drygt 90 minuter som längst!!Så skönt och gör att man kan hinna med det man vill se i parken utan problem!!Har sett Waterworld,Jurassic park,Despicable me,The Simpson ride,Sherk i 4D!!:)Sett hur de gör special effekterna i filmerna och sett hur de bygger upp filmscener just på Universal Studios!!De har 25 produktioner till filmer igång samtidigt i olika block vi åkte förbi via Studio tour!!Häftigt att få se detta i verkligheten,men oxå en slags märklig känsla när man trott något helt annat!!:)
Vi har oxå sett Scooby doo,Marilyn Monroe mm.Ätit pizzaslice och caesarsallad på dagen,lite kaffe,glass och godis!!:)
Allt som hör en dag på nöjespark till!!Idag har runt ca 28 grader varmt och strålande sol!!Så fryser gör vi inte heller här i LA!!:)
Och våra Nya upplevelser av detta Universal Studios har helt klart ändrat vår tidigare erfarenheter!!En helt klart Hellyckad heldag:):)
I morgon funderar vi på att ta en slappare dag på stranden ett par timmar/Får se om det håller hela vägen....:)
Sedan ska vi tanka upp bilen för kommande dagar kustvägen uppemot San Fransico där vi gör jämna stop med vägen...:):)

Av Mia Gustavsson - 16 juli 2014 04:58

I går tog det en stund på flygplatsen för att få komma in i landet!!Stod säkert i 1.5 timme i kön för att visa våra pass,fingeravtryck och förklaringar om varför man besöker landet,om vi ska hälsa på kompisar eller likn och om vi bara ska hålla till i Kalifonien:)Puuh!!
Tog oss sedan med stranserbussen bort till där vi gjort beställningen av att hyra bil den tiden vi kommer vara här:)Ford Escape med panoramafönster uppe i taket:)Blir ju lite cabkänsla av det när man vevar upp och åker på det viset!!Gillade bilen Allihopa faktiskt!!
Ställde sedan in gps på motellet vi kommer bo på under dagarna i Los Angeles:)Ett Super 8 Motell/Får nog 3 stjärnor av oss:)
Får hoppas vi har turen på vår sida resten av tiden i USA på bra ställen att sova på som vi redan förborgat hemifrån förstås!!
Var så trötta igår efter att ha varit igång i nästan 24 timmar så vid halv tio sov vi i våra sängar och sov till iallafall halv åtta dagen därpå!!
Tog frukost som ingick på hotellet innan vi packade oss iväg för att utforska Los Angles lite grann:)
Åkt genom Down Town,Beverly Hills kollat in alla Walk of Fame och sett både Spindelmannen,Streak och många fler figurer:)
Oxå fått många erbjudande utmed denna gata om guidade turer till höger och vänster men hittills tackat nej till dessa för vi vill nyttja tiden själva och styra hur/vart vi vill ta vara på tiden någonstans i denna stad de dagar vi befinner oss här:)
Tog sedan bilen upp mot Hollywood Sine för att kolla in den närmare:)Många fina villor upp på sluttningar:)Häftigt känsla att få se den på riktigt för en gångs skull och en fanstastisk vy från utsiktsplatsen!!Sedan rullade vi nedför backarna igen mot staden!!:)
Stannade på Ulta/ett känt sminkställe enligt Melinda säger jag som är dålig på att ha koll på märkessaker när det gäller allt:):)
Tog oss sedan till ett köpcentrum som heter Glendale där vi spenderade några timmar i affärerna där:)
Tom. Jocke hittade lite grann till sig själv för ovanligheten skull:)Jeansshorts,skjortor och T-shirt blev hans kap:)Det glädjer både mig och dotter hans ända in i själ och hjärterot för han tänker inte så ofta på att han oxå behöver ibland:)
Åkte motorvägen hem mot motellet när eftermiddagen började bli sen och fötterna blivit lite trötta och filerna var hela sju stycken på vart håll plus massor av bilar i varje fil:)Man får inte ha bråttom när det hopar sig i köerna direkt och veta vart man ska ta vägen:)
När vi kom hemåt och lastat av det vi shoppat tog vi bilen ner till Venice beace för att kolla in lite snabbt var det var för ett ställe:)
Ett myller av folk och aktiviteter i vart enda hörn plus en gågata som tydligen är flera km lång enligt Jocke som läst på men det var så härligt att se och få uppleva oxå denna kritvita långa och breda strand!!Dock rekommenderar de inte att vistas där efter mörkrets inbrott så vi åker dit en lite längre stund på Torsdag fm. för att utforska mera:)
Ikväll ska vi ut och äta har Jocke lovat som powernappar just nu och i morgon blir det Universal Studios hela dagen från de öppnar till de stänger stället förhoppningsvis:)Fick inte så bra upplevelse av den i Florida då mycket var nedstänkt och under reperationer så vi har lovat oss själva att ge den en andra chans för att ändra uppfattning om just denna nöjespark:)Vilket vi oxå hoppas förstås!!:)